Met enige regelmaat kom je vacatures tegen waarin een manager continu verbeteren wordt gezocht. Vorige week vond ik deze van Liandon. Ik lees dit soort vacatures met steeds meer verbazing. Lees mee!
Wat houdt de functie in?
De manager Continu Verbeteren geeft leiding en richting aan een afdeling van specialisten op het gebied van operationeel management (prestatiemanagement, capaciteitsmanagement en verbetermanagement), procesmanagement, veranderkunde en Lean Six Sigma.
Ok, tot hier snap ik het nog wel. Er is een groep specialisten die je niet los wilt laten rondlopen; daar kan ik inkomen. Maar dan komt het:
Jouw kernrol bestaat uit het implementeren en faciliteren van continu verbeteren binnen de Liandon organisatie en je bent in staat directie, MT leden en teamleiders te inspireren, enthousiasmeren… Het uitdragen en borgen van het Continu Verbeter gedachte- en cultuurgoed, waarvoor jij eindverantwoordelijk bent, behoort tot je tweede natuur.
Implementeren van continu verbeteren? Alsof je een koelkast moet plaatsen.
Directie inspireren? MT-leden inspireren? Waarom is dat nodig? Waarom zijn Directie en MT niet geïnspireerd? Sterker nog, waarom zijn zij niet de inspiratoren?
Eindverantwoordelijk voor het borgen van continu verbeter gadachte en cultuurgoed? Managers en directie horen de dragers en uitdragers te zijn van de cultuur van de organisatie. Als continu verbeteren daar onderdeel van moet zijn dan zijn zij de eerste aangewezenen om daar werk van te maken. Zoiets kun je niet uitbesteden aan een collega manager continu verbeteren.
Hierbij is de succesvolle strategische integratie van verbeterinitiatieven zowel op proces, structuur als houding en gedrag niveau binnen de organisatie brede context jouw verantwoordelijkheid. Je bent voor deze keten van verandering eindverantwoordelijk. Vanuit jouw rol ben je een verbindende factor tussen de interne organisatieonderdelen en stakeholders (ook externe partners). Je hebt een helikopterview en hebt impact / bent een gelijkwaardig gesprekspartner op MT- en directieniveau. Je beschikt over innovatieve denkkracht en bent in staat om nieuwe concepten, samen met de business, vorm te geven en succevol te implementren. Samen met betrokken partijen binnen en buiten Liandon definieer je korte en lange termijn (verbeter)doelstellingen en legt deze vast in Liandon Jaar/ Business plan. Je brengt door jouw organisatiesensitiviteit en denk/daadkracht focus aan in programma’s en projecten en zorgt voor draagvlak binnen Liandon /Alliander en bij stakeholders.
Als ik dit lees dan denk ik:
en wat doet de rest van de directie en het MT dan?
Staat hier niet de functieomschrijving voor een hele directie of een heel MT? Ik mag toch hopen dat de hele directie en het hele MT een helicopterview hebben; over denkkracht beschikken; verbeterinitiatieven vormgeven vanuit een strategische visie en nieuwe concepten succesvol weten vorm te geven en te implementeren? Ik mag toch hopen dat het maken van een Liandon Jaar/Business plan de verantwoordelijkheid is van het hele management en niet van een eenling? Ik mag toch hopen dat de hele directie bezig is met het aanbrengen van focus en het zorgen voor draagvlak?
Wat vragen we van je?
Je bent een manager met een heldere visie hoe de inzet van continu verbeteren Liandon helpt te groeien naar een Operationeel Excellente organisatie.
Ik mag toch hopen dat de hele directie daar een, liefst gezamenlijke, visie op heeft?
Het uiteindelijke doel is om de verandering te internaliseren in de processen en cultuur van de organisatie, hiervoor ben jij eindverantwoordelijk.
Hoe kun je iemand verantwoordelijk maken voor het veranderen van processen waar een andere manager het voor het zeggen heeft? Dat is vragen om problemen!
Beste directie en managers van Liandon en van alle andere organisaties in Nederland en daarbuiten,
Continu verbeteren kun je niet uitbesteden, dat moet je zelf doen!
Als je als leider continu verbeteren belangrijk vindt dan zul je zelf continu moeten verbeteren. Je zult niet alleen de processen waar je zelf verantwoordelijk voor bent continu moeten verbeteren maar je zult ook jezelf continu moeten verbeteren. Je zult zelf het levende bewijs moeten zijn dat continu verbeteren belangrijk is. De leiders van de organisatie zijn – per definitie – de onderwijzers van de organisaties. Als leider zul je het goede voorbeeld moeten geven.
Als er al een manager continu verbeteren nodig is dan kan er maar één die rol vervullen. In dit geval is dat Wilfred Eleveld, directeur van Liandon.
Nog een laatste woord aan de mensen die deze functie ambiëren: